Πόσο μπορείτε να επέμβετε στην ανάρτηση της μοτοσυκλέτας σας και πόσο μπορείτε να βελτιώσετε τη συμπεριφορά της;

Τα σημεία που επιδέχονται ρύθμιση είναι τα ελατήρια εμπρός και πίσω και οι αποσβέσεις του υδραυλικού μέρους.

Πριν προχωρήσουμε στον τρόπο ρύθμισης πρέπει να δούμε πιο αποτέλεσμα επιδιώκουμε να φέρουμε.

Η λογική λοιπόν είναι να φέρουμε το εμπρός με το πίσω σύστημα σε ενιαίο τρόπο αντίδρασης, δηλαδή ίδια βύθιση και ίδια αντίδραση του υδραυλικού μέρους.

Αυτό μας εξασφαλίζει ότι η μοτοσυκλέτα αντιδρά σαν <<ένα κομμάτι>> το οποίο είναι πολύ βασικό ειδικά στρίβοντας με γρήγορους ρυθμούς.

Στατικά μπορούμε να το διαπιστώσουμε πιέζοντας στο πιο βαθύ σημείο της σέλλας την μοτοσυκλέτα όπου το εμπρός και πίσω σύστημα πρέπει να βυθίζονται και να επανέρχονται στο ίδιο μήκος και στον ίδιο χρόνο(δεν ισχύει σε όλους τους τύπους των μοτοσυκλετών).

 

ΕΛΑΤΗΡΙΟ

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι η ρύθμιση του SAG.

Το Sag χωρίζεται σε δύο τύπους.

Free sag το οποίο είναι η διαδρομή της ανάρτησης που αναλώνεται από το βάρος της ίδιας της μοτοσυκλέτας πριν ανέβει ο αναβάτης πάνω της.

Loaded Sag το οποίο είναι η διαδρομή της ανάρτησης που αναλώνεται από το βάρος της ίδιας της μοτοσυκλέτας και του αναβάτη αφού ανέβει επάνω της και δεν πατάει τα πόδια του στο έδαφος.

Σαν πολύ γενικό κανόνα θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Loaded Sag το οποίο είναι και το πλέον ουσιώδες πρέπει να είναι περίπου 30% της ενεργής διαδρομής που ανακοινώνει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας.

Βέβαια το ποσοστό αυτό διαφοροποιείται ανάλογα αν η μοτοσυκλέτα είναι δρόμου ή εκτός δρόμου ή δρόμου σπορ ή τουριστική που φορτώνεται.

Πώς μετριέται:

Στο εμπρός σύστημα στήνουμε τη μοτοσυκλέτα τραβώντας την να εκτονώσει προς τα πάνω όλη τη διαδρομή (εννοείται με τη βοήθεια φίλου) και μετράμε από την τσιμούχα μέχρι το τέλος του καλαμιού (κάτω πλάκα τιμονιού αν είναι συμβατικό πηρούνι ή κάτω άκρο εάν είναι Upside down). Αυτήν την μέτρηση την ονομάζουμε Σ1.

Μετά ανεβαίνουμε στην μοτοσυκλέτα πατώντας στα μασπιέ ντυμένοι με το συνήθη εξοπλισμό μας και κάνουμε δύο μετρήσεις.

Η πρώτη γίνεται τραβώντας την ανάρτηση και αφήνοντας την να εκτονώσει προς τα κάτω και την ονομάζουμε Σ2 και η δεύτερη γίνεται πιέζοντας την ανάρτηση και αφήνοντας την να εκτονώσει προς τα πάνω και την ονομάζουμε Σ3.

Το Sag προκύπτει από τον τύπο Sag = Σ1-(Σ2+Σ3)/2

Στο πίσω σύστημα ακολουθούμε την ίδια διαδικασία μόνο που τα σταθερά σημεία που παίρνουμε είναι κάτω ο άξονας του τροχού και πάνω ένα συγκεκριμένο σημείο του υποπλαισίου που θα ορίσετε.

Εάν οι μετρήσεις διαφέρουν από το ποσοστό που πρέπει να έχει ρυθμίζετε τα ελατήρια εάν και εφόσον υπάρχει η δυνατότητα προφόρτισης ή αποφόρτισης τους.

Διαφορετικά θα πρέπει να γίνει επέμβαση μετά από συνεννόηση με τεχνικό.

Θα πρέπει επίσης να διευκρινίσουμε ότι προφορτίζοντας ένα ελατήριο με τοποθέτηση σταθερής προσθήκης (αποστάτη) για κανένα λόγο δεν αλλάζει η σταθερά Κ του ελατηρίου και δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι σκλήρυνε απλά μπαίνει σε καθεστώς μεγαλύτερης πίεσης από την αρχή της συμπίεσης του.

 

ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Μετά την ρύθμιση των ελατηρίων πρέπει να φέρουμε τις αποσβέσεις συμπίεσης και επαναφοράς σε αρμονία με την δύναμη των ελατηρίων ώστε να μην έχουμε φαινόμενα διπλής αναπήδησης ή αντίστροφα παραμονή σε βύθιση παραπάνω χρόνο.

Τέτοιες καταστάσεις κάνουν την μοτοσυκλέτα να μην έχει συνεχή επαφή με το οδόστρωμα σε περίπτωση ανωμαλίας του τερέν, έντονου φρεναρίσματος ή γρήγορης εισόδου σε μία στροφή.

Για να επέμβουμε πρέπει ο κατασκευαστής να έχει τοποθετήσει ρυθμιστικά πάνω στις αναρτήσεις διαφορετικά το πράγμα γίνεται πιο σύνθετο και θα πρέπει να διαφοροποιήσουμε τα χαρακτηριστικά τους αλλάζοντας ιξώδες λαδιού ή κάνοντας revalving.

Αν θεωρήσουμε ότι τα ρυθμιστικά υπάρχουν ξεκινάμε εντοπίζοντας από το βιβλίο του κατασκευαστή από πού ρυθμίζονται η απόσβεση επαναφοράς (rebound) και που η απόσβεση συμπίεσης (compression).

Σε αντίθεση με τα ελατήρια οι αποσβέσεις ειδικά της συμπίεσης δεν δείχνουν σωστά την συμπεριφορά τους στατικά οπότε θα χρειαστούν κάποιες βόλτες κατά βάση σε τερέν το οποίο συνήθως θα συναντάτε στη χρήση της μοτοσυκλέτας.

Ξεκινάμε λοιπόν με όλα τα κλικ τοποθετημένα στην μέση του εύρους δυνατοτήτων ρύθμισης και αυξομειώνουμε ανάλογα με την συμπεριφορά που συναντάμε.

Απόσβεση συμπίεσης

Είναι η λειτουργία κατά την οποία δημιουργείται υδραυλική επιβράδυνση της συμπίεσης της ανάρτησης (να μην υποχωρεί άμεσα η ανάρτηση προς τα κάτω). Κατά κάποιο τρόπο συνεισφέρει στην αντίδραση του ελατηρίου με τη διαφορά ότι εμφανίζει πιο ισχυρή αντίδραση σε σχέση με το ελατήριο.

Απόσβεση επαναφοράς

Είναι η λειτουργία κατά την οποία δημιουργείται υδραυλική επιβράδυνση της επαναφοράς της ανάρτησης (να μην επανέρχεται άμεσα η ανάρτηση προς τα πάνω).

Σε γενικές γραμμές εάν θεωρήσουμε ότι η μοτοσυκλέτα μας έχει σωστής σκληρότητας ελατήρια ο παρακάτω πίνακας μπορεί να δώσει μια εικόνα της συμπεριφοράς ανάλογα τη ρύθμιση που κάνετε.

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟΣΒΕΣΕΩΝ Λιγότερο από ότι πρέπει Περισσότερο από ότι πρέπει

ΜΠΡΟΣΤΙΝΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

ΣΥΜΠΙΕΣΗ Υπερβολική βύθιση ή τερμάτισμα ανάρτησης, αστάθεια τιμονιού στο φρενάρισμα  Χτύπημα στα χέρια, γλίστρημα μπροστινού μέρους στις στροφές 
ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ Βίαιη εκτόνωση του πιρουνιού, αποσυντονισμός σε παρατεταμένες ανωμαλίες του εδάφους Αστάθεια τιμονιού, αποσυντονισμός σε παρατεταμένες ανωμαλίες του εδάφους

ΠΙΣΩ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

ΣΥΜΠΙΕΣΗ Υπερβολική βύθιση ή τερμάτσμα ανάρτησης, ψαλίδισμα σε γρήγορες στροφές Χτύπημα στη μέση, γλύστρημα πίσω μέρους στις στροφές
ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ Βίαιη εκτόνωση του πίσω μέρους, αποσυντονισμός σε παρατεταμένες ανωμαλίες του εδάφους , αναπήδηση τροχού στο φρενάρισμα Αποσυντονισμός σε παρατεταμένες ανωμαλίες του εδάφους, αναπήδηση τροχού στο φρενάρισμα

Επιχειρώντας να ρυθμίσετε τις αναρτήσεις θα πρέπει η διαδικασία να γίνεται σταδιακά και κάθε φορά να αλλάζετε ένα δεδομένο ώστε να γίνονται κατανοητές οι αλλαγές συμπεριφοράς.

Καλό θα ήταν επίσης να κάνετε αλλαγές άνω των τριών θέσεων (κλικ) ώστε να βλέπετε διαφορά και σε δεύτερη φάση να κάνετε μικρό ρυθμίσεις.

Σαν εξέλιξη οι πιο σύγχρονες αναρτήσεις έχουν πιο σύνθετο τρόπο με διπλά ρυθμιστικά όπου το ένα δημιουργεί μεγάλη μεταβολή (high) και το δεύτερο τις μικρό ρυθμίσεις (low).

Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι το σωστό στήσιμο των αναρτήσεων μιας μοτοσυκλέτας είναι από τα σοβαρότερα σημεία για την ασφάλεια του αναβάτη.